Vandreture på Kreta

Hvid du holder af vandreture i bjergene eller at svømme og snorkle, skal du prøve at komme til Paleochora på Kreta.
Byen med sine ca. 2000 fastboende indbyggere ligger på den sydlige del af Vestkreta og er præget af bjergene og vandet på 3 sider og er udgangspunkt for adskillige vandreture af varieret sværhedsgrad i spændende og flot natur.

Paleochora er i sig selv et besøg værd. Efter at have kørt rundt på hele øen, er vi faldet lige netop for denne by.

Som nævnt perfekt udgangspunkt for vandreture.

Desuden er det stadig en autentisk, kretensisk by. Selvfølgelig er her turister, men byen er stadig præget af dens egne indbyggere. Masser af små butikker, hvor de lokale handler. Her er 2 skoler, biograf, håndværkere,  landbrug, fiskeri  og en masse små hyggelige restauranter, spisesteder og kaffehuse.

Og naturligvis dejlige badestrande.

Med hensyn til vandreture kan man hente god inspiration i bogen "Ten Walks around Paleohora" af Bob and Lynne Tait.
Bogen har vi købt i byen, og den beskriver ud over selve turene også nogle sikkerhedsforanstaltninger for bjergvandring. Dem gør man klogt i at følge nøje.

Vi er ikke de eneste, der er begejstrede for de mange vandremuligheder omkring Paleohora. Vi linker til nogle af de hjemmesider, vi har set.

Vi har valgt 5 ture, som vi her vil give en kort beskrivelse af. Vi har gået dem i september-oktober måned.
Midt på sommeren kan det blive virkeligt varme at gå! Vi har ikke prøvet foråret, men vi kan forestille os, at det må være skønt. Vær opmærksom på, at en tur på f.eks. 10 km. sagtens kan tage 4 timer at gå i vanskeligt terræn. Så afsæt god tid. Vi har indsat ”links” til yderligere beskrivelse af nogle af stederne.

Tur 1. "Den lille trekantsrute".
Længde ca. 12 km. En god tur at starte med.

Start i selve Paleohora. Følg hovedgaden  ud af byen i nordlig retning til du møder et skilt, der viser mod højre mod  Anidri. Følg denne vej  videre ud af byen i nordlig retning. Når du har "stenstranden" på din højre side, er du på rette spor.

Fortsæt lige ud forbi kirkegården, forbi olivenlundene og snart forbi camping pladsen. Fortsæt til vejen deler sig og følg asfaltvejen mod Anidri.  Den er kun lidt befærdet, svinger meget og fører lige til den lille by Anidri, som du når efter ca. 5 km.

I stedet for at følge asfaltvejen helt op, kan du gå gennem en gammel olivenlund på et stykke. Ca. halvvejs oppe, efter nogle gårde og i et skarpt venstresving, kan du fortsætte ligeud . Du kommer så gennem olivenlunden og krydser den gamle hovedvej mellem Anidri og Paleochora indtil du atter støder på asfaltvejen til Anidri.

Her ligger en lille hyggelig taverne (den gamle skole) med servering af kolde drikke med mere.

Og heroppefra i ca. 300 m. højde har du en fantastisk udsigt over det blå hav ved Lanniscari stranden. Også kaldert "Sandy Beach".

På vej ud ad Anidri

Lige overfor Tavernen begynder nedturen igennem slugten ned til stranden.

Du passerer  den lille Agios Giogos kirke, drejer til højre langs en privat bolig, og i et skarpt venstresving går vejen ned til stranden, men først skal det anbefales at tage en lille afstikker til Profitis Ilias kapellet , som kan ses højt oppe på toppen.

Det kunne godt synes langt og anstrengende, men det er det ikke, og det er hele turen værd, for udsigten deroppefra er ubeskrivelig. For at komme derop, skal du gå til højre langs en beboelse ( i skrivende stund en gård med en hundekennel ), gennem et led i et ståltrådshegn, holde op mod venstre og følge skiltningen.

Nedturen går ret tæt forbi nogle private huse, inden selve slugten tager sin begyndelse.  Følg varderne, sporet og enkelte skilte med " to the beach".

Turen er ret let.  Et enkelt sted  sådan cirka midtvejs skal man ned ad nogle ret glatte klipper, men her plejer at hænge en "hjælpende hånd" i form af et reb. Det skulle ikke volde de store problemer.

Til sidst åbner slugten sig og du kan se vandet. Og her ligger alle tiders strand - ja, der er faktisk to - men vi foretrækker den, der kaldes "Sandy Beach", hvor der ligger en lille taverne med mad og kolde drikke. Er du ivrig svømmer, snorkler du eller er du bare almindelig glad for vand, så er det bare ud i det klare blå hav. Det er herligt.

Her ved stranden kan man sagtens bruge et nogle timer inden turen går ind mod Paleochora. (Glemte du at tage badetøj med, er der en nudist afdeling lidt længere henne ad stranden). Sidst på dagen går turen hjemover.

Vejen til byen langs vandet er støvet, og varmt kan det blive. Vi kalder hele turen den lille trekantsrute. Den kan vi rigtig godt lide at gå.

I starten er slugten smal senere blive den bredere

Tur 2. "Den store trekantsrute".

Længde ca. 18 km.

Følg landevejen mod Chania ud af byen og fortsæt, indtil du møder et skilt, der viser til højre mod Azogires.  Beregn et par timer til at gå de ca. 8 km.  Der er kun lidt skygge, og det går stejlt opad hele vejen. Det kan også blive varmt, så start tidligt på dagen.

Der går også en lokal morgenbus igennem Azogires, men den er så tidlig, at man må vente en tid i byen, før det bliver lyst nok til at finde vej.
Eller bedre: Prøv om du kan få kørelejlighed. Det har vi været heldige at få -.eller tag en taxa. Vi har ofte brugt Manolis taxa nær rutebilstationen.

I Azogires startes fra den lille cafe "Alpha" midt i byen og fortsættes lidt opad, indtil man på højre side af vejen finder et skilt mod " The church". Herfra starter turen ned mod Anidri.

Før nedturen kan det anbefales at gå yderligere 10 minutter ud  ad landevejen og se den lille naturlige pool og et vandfald , som befinder på højre hånd i floden Azogirianos. Her er det også muligt at tage en lille dukkert før en varm nedstigning til Anidri.

Cafe`"Alpha" i Azogiris.

I starten har man floden (indtørret flodleje) på sin venstre hånd, turen går derefter over en stenbro, hvorefter  man har flodlejet på sin højre hånd. Man passerer (går ikke over)  nok en bro ved en gammel olivenmølle, der ikke længere er i brug.

Turen går forbi kirken og det gamle kloster, som er værd at kigge nærmere på. Herefter går man skråt opad forbi nogle gamle skolebygninger. Følg de blå afmærkninger og sporet.

På skolebygningernes højre side, er der et hegn med et led, man kan åbne. Der skal man igennem. På ruten er der flere af den slags led. Det tog os nogen tid at finde ud af i starten. Turen er ikke svær, men nogle steder kan det være lidt vanskeligt at finde vej selv med en grundig beskrivelse i hånden. Naturen forandrer sig og olivenmarker forsvinder og opstår.

Køb bogen "Ten walks around Paleohora" (tidligere nævnt) for at få en detaljeret beskrivelse af ruten, det er nødvendigt for ikke at gå for meget forkert. Med bogen får man desuden krøniker og fakta fra Azogires og omegn, det er bestemt også værd at tage med.

Vel tilbage i Anidri, er det oplagt at tage et pusterum på tavernen, før turen fortsætter mod kysten som beskrevet i tur 1.
Beregn en hel dag til turen.

Den gamle skole i Azogires med geder på taget

Tur 3. Fra Paleochora til Sugia.

Ca. 17 km.

Start turen med at vandre til "Sandy Beach". Husk  godt med vand og mad. Det kan blive en lang og varm tur. Start gerne tidligt om morgenen, hvor solen endnu ikke står højt på himmelen.

Fra "Sandy Beach" går turen langs sandstranden til klippekysten, hvor sporet og varderne begynder. Denne rute er en del af den internationale vandrerute E4 og er derfor mærket med sorte og gule parallelle striber og ind imellem en stander med et gult E4 skilt.

På vej fra Sugia til Paleochora.

De første kilometer følger  kystlinien, men efter et par timers vandring, begynder det at gå ret stejlt opad.

Der er en del løse sten på opturen, og der er ikke megen skygge at finde, så sørg for at have bredskygget hat med. Den bliver du glad for.

Efter en lille times optur, ender man på en højslette og følger en støvet rødlers vej. Langs vejen er der flere indhegninger til geder, så her kan man altså også køre op, men fra en helt anden side.

Følg den røde vej et stykke indtil den svinger mod højre. Her forlades vejen og sporet går videre ligeud, se efter varden og det sort/gule mærke.

Stien går mellem stikkende gevækster et lille stykke, hvorpå det går stejlt ned og nedstigningen til Lissos kan begynde.

I Lissos  kan man tanke vand fra den helbredende kilde, der springer ud fra klippen og  passende spise i skyggen af johannesbrødtræerne. Og her kan man sagtens bruge et par timer til at se ruinerne fra gammel tid og evt. tage en dukkert i det klare vand nede ved bugten. Dele af byen blev først udgravet i 1950erne og rummer mange spændende minder fra den græsk/romerske periode.

Der er mange stier at fare vild på, så pas på tiden.

På vej ned fra højsletten.

Tæt på kilden går turen videre til  Sugia.

Opstigningen er ret stejl og underlaget løst, men snart er man oppe på en højslette med rød lerjord og forvitrede lavasten . Efter en lille vandring hen over højsletten, går det atter nedad mod en kløft med fantastiske klippeformationer.  Efter en flot tur gennem kløften kommer man ned til havnen og efter yderliger 10 min. er man i den lille hyggelige by, Sugia, med dens mange taverne, restauranter og en god men stenet badestrand. Så er det tid at hoppe i bølgerne.

Ved færgelejet, hvor turen endte, er der et lille skur, hvorfra der sælges billetter til hjemturen til Paleochora.

Afsæt hele dagen til turen.

Endelig lidt skygge og vand.

Turen kan naturligvis vandres begge veje. Tag evt. den tidlige morgenfærge til Sugia og gå til Paleorchra. (Undersøg sejltider på et turistkontor i Paleochora).

Er du glad for at vandre i bjerge er turen et "must". Turen rummer storslået natur med imponerende udsigter og er historisk spændende og interessant.

Tur 4Irini kløften til Sugia.

Længde ca. 15 km.

Bestil plads i bussen hos et af de små turistkontorer i Paleochora. Afgang tidlig morgen og køreturen varer en god times tid!

Man kan også tage den lokale morgenbus til Omalo og Samaria, og bede om at blive sat af ved Irinikløftens start.

Fra landevejen går man ned mod en lille taverne, hvor man kan spise morgenmad og købe vand, hvis tiden har været for knap til det.

Lige efter tavernen ligger et lille hus, hvor man betaler et beløb for at komme gennem kløften. Man kan selvfølgelig godt undre sig over, at det skal koste penge, men når man bliver toilettrængende og ser , at der faktisk er flere toiletbygninger undervejs, kan man forstå hvorfor.

Selve turen gennem kløften er ganske let, ca. 8 km. lang med gode, skyggefulde stier,  og modsat andre ture, er det ikke muligt at fare vild her, så man kan slappe helt af og nyde frodigheden og den flotte vegetation

Gode vandrestier i Irini kløften

Undervejs er der er par steder, hvor man kan komme til vandhaner. Turen er et godt alternativ til Samariaturen. Her er ikke mange andre vandrefolk, men vi synes, at sceneriet sagtens kan måle sig med Samariakløftens. Og altså ikke nær så befolket. Ved udgangen af kløften må du ikke undlade at kigge ind på den lille taverna og få en forfriskning.

Ved indgangen af kløften ved Sugia til Lissos

Efter tavernen går turen vider mod Sugia.

Man kan vælge  at følge flodlejet helt til byen, eller man kan følge den ikke særligt trafikerede landevej . Denne strækning er 4-5 km. men går heldigvis nedad hele vejen, indtil man står ved stranden i den lille hyggelige by med sine mange taverner, som man har fortjent at aflægge besøg i efter en lang tur

Fra Sugia går turen sidst på dagen med færgen tilbage til Paleochra.

(Hvis du ikke vælger at overnatte i Sugia og gå til Paleochora næste dag).

Vi venter på færgen til Paleochora

Tur 5.  Paleochora til Elafonisi.
Ca. 20 km.
Tag evt. en taxa fra Paleochora til Krios stranden, så har du sparet de første 10 km.. og det første stykke vej er lidt kedeligt.
Husk at bestille plads på båden til hjemturen  på forhånd.

Taxaen vil nok ikke køre dig helt ned på stranden fordi vejen er dårlig det sidste stykke.

Følg  grusvejen  ned  til Kiros stranden og gå langs med stranden forbi den lille Cantina.  Kravl over det kilppefremspring, der kort efter spærre for videre  gang langs stranden. På den anden side af klippefremspringet er endnu en strand - kryds stranden og begynd opstigningen for enden af stranden.

Et af pejlemærkerne på turen til Elafonisos.

Denne rute er også en del af den internationale vandrerute, E4, så også her er afmærkningen sort/gule striber og indimellem et gult skilt med E4 på.

Selve turen er noget op og ned og et enkelt sted går man ganske  kort ude på kanten. Men ellers er turen uden problemer.
Flere steder undervejs er der mulighed for en svømmetur i laguner. Det er rigtigt dejligt, for varmt kan det blive undervejs

Undervej er der små laguner. Fruen er hoppet i.

Det er meget vigtigt at følge varderne og mærkningen meget omhyggeligt.  Her som andre steder kan man hurtigt komme ud af ruten.

Forude lokker strandene ved Elefonisos - de bedste strande på Kreta. Her oplever du at svømme rundt mellem fiskene i det helt glasklare vand. Husk at gå ud på øen, hvor den allerbedste strand venter. Sidst på dagen går båden tilbage til Paleochora. Det er nok en god ide ikke at komme for sent til den.  Heldagstur.

Fremme ved strandene ved Elefonisos.

Tur 6.

Turen til det gamle oilventræ.

Udenfor byen Kandanos, som ligger ca. en halv times kørsel fra Paleochora, findes et berømt oliventræ, som er dateret til at være ca. 3000 år gammelt.

Hvis du har lyst til at se det, kan du tage morgenbussen fra Paleochora til Chania og stå af på torvet i Kandanos. Bussen går ved 7 tiden, så hvis der har været lidt morgentravlhed, kan morgenmaden indtages på tavernen overfor torvet.

Gå derefter ud ad vejen gennem byen mod Chania og drej første gang til højre. Følg landevejen som snor sig opad og  senere skiltningen til venstre til olivenplantagen, hvor det gamle træ står. Er man der først, er man ikke i tvivl om hvilket træ, der er det berømte. Derefter følges sti og vej tilbage til Kandanos. Det er en forholdsvis kort tur med fin udsigt over Kandanos og bjergene.

Kig ind på turistkontoret i Paleochora, de plejer at have et kort over området og et lille hæfte med fortælling om træet.

Det gamle oliventræ

Tur 7.

En tur i Kandanos dalen fra Vlithias til Plemeniana.

Længde ca. 10 km.  En behagelig og næsten skyggefuld vandring langs rolige smalle veje, fodstier og langs flodbredden på den vestlige side af Kandanos dalen.

Tag bussen ( hvis køreplanen passer dig) eller tag en taxa 7 km. udenfor Paleochora  og stå af, der hvor vejen mod Vlithias og Mahia drejer af fra hovedvejen til venstre. Gå ned i den lille landsby, derligger helt skjult fra landevejen, og se de gamle vaskefontæner, før du går tilbage til landevejen og fortsætter turen til venstre.

Et pejlemærke for, at du er på rette vej, er den lille miniaturekirke ved den første  og eneste  sti til venstre. Kig indenfor og ring med klokken.

Man følger den smalle vej gennem flere delvist affolkede småbyer. Ved byen Mahia forlades vejen ned til højre mod floden, som krydses først på en gammel stenbro og senere på nogle trædesten. På en malerisk plet ligger en lille kirke, og her er det nødvendigt at se sig godt for, for at finde stien videre frem.

Ruten slutter ved den berømte ”O Mylos” taverne og herfra er der ganske kort til hovedveje, hvor du kan stå på bussen, når  den kommer  fra Chania – eller bestille en taxa til afhentning.

På en behagelig vandresti.